Sklad mrtvých koťátek V. - blíží se konec klasické fantasy?

Tak tu prý máme novou generaci autorů fantastiky.

Ne, že by ta předchozí zmizela ze dne na den, někam odešla, či přestala zcela psát. I když, jak se to vezme. Těžiště jejího zájmu se ale výrazně posunulo. Do středu zájmu se u nich dostává detektivka. Popřípadě sci-fi. Opustili, až na pár veteránů, pole nazývané „fantasy“, a přenechali jej vlastně víceméně bez boje těm mladším.


Je u nás klasická fantasy na pokraji vyhynutí?



Je asi na místě poznamenat, že pokud jsem použil termín fantasy, myslím tím primárně světy plně fikční, s pseudo středověkým nebo starověkým uspořádáním. Většina počinů s touto nálepkou je totiž dnes nějakým způsobem ukotvena do určitého období naší reálné historie. Z klasické fantasy - fikce se tak vlastně stala alternativní realita, kde si Karel IV. místo koní a psů chová draky. Například. Nebo kniha jen obsahuje prvky fantastiky, kolikráte ovšem v množství sotva stopovém.

Není snadné říct, co nakonec skutečně vedlo „starou gardu“ k vyklizení těžce dobytých pozic. Jestli potřeba se autorsky posunout, nebo jen pocit, že je nutné změnit prostředí. Tento jev nepřišel ze dne na den, ale je zajímavé, že k němu začalo docházet zrovna v době, kdy plátna kin a monitory počítačů ovládaly počiny typu Pán prstenů, Hobit a nejnověji Hra o trůny. 

Fantastika se na poli filmu prosadila s relativním zpožděním, ovšem o to výrazněji. Přiznejme si to – generace nejnovějších autorů byla silně ovlivněna Harry Potterem, Stmíváním, ale také třeba Hunger Games. Na tom není nic špatného. Ostatně,  dříve to byl Zaklínač. A ještě před ním… ale tak to snad víte. Nebo ne?

Důvod, proč je ve tvorbě začínajících autorů preferována hlavně ona „původní“ fantasy, vidím v principu soutěží. Vzhledem k tomu, že se u nás kolikráte zmiňují jako odrazový můstek pro kariéru spisovatele, jde jistě o myšlenku, která má své opodstatnění. Zvláště pokud v porotě sedí lidé, kteří mají neskutečně načteno v rámci žánru, ale jako ideál je u nich fixovaná podoba fantastiky, jaká u nás byla před 30 lety. A mít úspěch v soutěži většinou znamená tuto skutečnost akceptovat.

Současné prodeje ale hovoří o něčem jiném. A jestli se dřív mluvilo o tom, že fantasy (před cca 15-20 lety) převálcovala sci-fi, získávám dojem, že se dnes poměr sil dostal opět do jakési rovnováhy. Přičemž si dříve výsostné území „klasické“ fantasy pro sebe úspěšně usurpují i jiné „módní“ subžánry, například YA, urban fantasy, nebo tzv. dystopie.

Aby bylo jasné, nejde mi o to tímto článkem diskreditovat klasickou fantasy, nebo soutěže. Jde spíše o postřeh a zamyšlení nad tím, že v české fantastice dochází postupně ke změnám, které mají tendence posunout žánr zase o kus dál.


Kam a kterým směrem, to ukáže až čas...

Komentáře

  1. Tak to jsem zvědav. Myslím si laicky, že je to projev jakéhosi přirozeného "životního cyklu", kdy člověk prostě potřebuje po nějaké době začít rýt ve trochu jiné zahrádce a sklízet jiné plody. Ale znáš mě, přiznávám, že fantasy žánr ani koutkem oka nesleduji, o to víc mě zajímalo, co se mnou jako "fantasy Neználkem" udělá tvoje knížka. Teď to ještě umět správně naformulovat v malém blogovém článku, ale já to časem dám :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, vývoj se nedá zastavit, prostě si to situace časem vynutí asi sama. Pokud nemá dojít k vyhoření a stagnaci...

      Jaj, tak tys dal Frosta? Na Tvůj názor se budu těšit, i když teda mám obavu, jestli to pro tebe nebyla moc silná káva :-) Tuplem v případě, že jsi k tomuto subžánru ještě "nečuchnul"...

      Vymazat
  2. Ano, fantasy žánr se vyvíjí, ale obsah článku mě tentokrát malinko zklamal. Myslím,že ten vývoj primárně spočívá v přístupech, kdy se prosazuje civilnější, možná syrovější linka (což už dělá Martin). A mimch. nejsou prvky YA často ty nejklasičťejší fantasy klišé? Je skutečně městská fantasy celosvětově trendem, který válcuje ostatní věci nebo je akční/urban česká škola specificky česká? Je dystopie subžánrem fantasy a píše se až dnes? Co je to klasická fantasy? Skutečně ji definuje jen prostředí? @Tem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ach, už to vidím, mea culpa, on je to článek o českém prostředí... i tak mi tam trochu chybí kontext a podrobnější rozbor těch nových trendů (steampunk? ženská fantasy se silnými hrdinkami?) Plus u nás je těch výrazných autorů tak málo, že je to otázka jedné výraznější osobnosti a můžeš to celé přeorat.

      Vymazat
    2. Ahoj, teto Tem :-) Díky za komentář

      Klasická fantasy je pro mě Eddings, Tolkien, Feist apod. Pokud se týká urban fantasy a z mého pohledu dosti blízké paranormálky, do této vody mě namočil Green a jeho Noční strana, potažmo Tajné dějiny :-)

      Dystopie psal už Čapek, Doctorow, Huxley, Orwell, ovšem ty byly v naprosto odlišném pojetí... význam žánru se ale v tomto případě také docela posunul...

      Cyberpunk je u nás spjat s Hetešou, nebo dříve JWP, steampunk se Slovákovou a Schinkem...

      Jenže já věřím, že tyhle věci každý fanda/autor u nás zná, a pokud ne, tak si tyto věci urychleně dohledá :-)

      Ostatně, kdo by měl o "svém" subžánru vědět víc, než samotný autor?

      I proto byl zvolen tento hodně volný rámec :-)

      PS: pokud tak výrazný autor přijde, prospěje to fantastice obecně a profitovat z toho budou nakonec všichni. Otázkou pak ale zůstává, pomocí jakého subžánru bude tento přesah mimo fantastiku učiněn...

      Vymazat

Okomentovat